REALIZACJA CODE WEEK

W dniach 7 – 11 października 2019 r. nasza szkoła wzięła udział w Europejskim Tygodniu Kodowania, podczas którego zostały zorganizowane następujące zajęcia dla uczniów technikum:

  • Przygotowanie i publikowanie stron internetowych przy użyciu kreatora WIX. Uczniowie zdobywają umiejętności tworzenia stron internetowych wykorzystując do tego celu kreator stron WIX. Możliwość zaprojektowania i opublikowania własnych treści w Internecie pod postacią strony WWW daje im poczucie sprawczości oraz jest okazją do przedstawienia swoich talentów i zainteresowań
  • Programowanie wizualne z wykorzystaniem programu Scratch. Aplikacje w Scratchu buduje się w edytorze bloków funkcjonalnych. Młodzież mająca styczność z programowaniem notuje zwiększony stopień pomysłowości, kreatywności i dbałości o szczegóły oraz wykazuje się zróżnicowaniem pomysłów. Scratch pozwala na proste tworzenie aplikacji mogących wykorzystywać dźwięki, rysować, porównywać kolory i wiele więcej.
  • Programowanie lekcji optyki w moodle. Lekcja pozwala na przedstawienie treści w interesujący sposób na wielu stronach. Każda strona zwykle kończy się pytaniem i kilkoma odpowiedziami. W zależności od postępów studenta, albo idzie on do przodu z materiałem, albo jest cofany. Nawigacja lekcji może być albo uproszczona ale może też być dużo bardziej skomplikowana w zależności od struktury materiału lekcyjnego
  • Lekcja wychowania fizycznego z wykorzystaniem kodowaniem w ćwiczeniach zwinnościowo skocznych. Uczniowie pokonywali ścieżkę składająca się z różnych ćwiczeń gimnastycznych i skocznych. Ścieżkę można modyfikować poprzez ćwiczenia stosując poziom trudności od łatwego do trudnego oraz od ćwiczenia prostego do złożonego po względem wykonania zadania.
  • Lekcja matematyki: Kodowanie i szyfrowanie wiadomości z wykorzystaniem prostych algorytmów. Lekcja miała za zadanie zapoznania uczniów z dwoma algorytmami szyfrowania wiadomości. Uczniowie rozszyfrowują ukryte wyrazy w działaniach na liczbach po rozwiązaniu na kalkulatorze obracają kalkulator i odczytują ukryty wyraz. Uczniowi kodują i rozkodowują ukryte wiadomości. Zapoznanie z definicją kryptografii.
  • Ćwiczymy kierunki świata – lekcja geografii. Dzięki znajomości kierunków świata uczniowie mogą stworzyć rysunki, które są zakodowane. Celem lekcji było utrwalenie umiejętności określania kierunków świata. Dzięki umiejętności określania kierunków geograficznych (głównych i pośrednich) uczniowie mogli stworzyć rysunki, które są zakodowane. Udało się odkodować uczniom po 8 rysunków, dzięki temu utrwalić umiejętność określania kierunków świata.
  • Algorytm wykonania negatywu dla kikuta podudzia. Zajęcia praktyczne z techniki ortopedycznej – wykonanie negatywu kikuta podudzia w zależności od zasobów. Kształtowanie umiejętności modyfikacji algorytmu w zależności od sytuacji.
  • Lekcja optyki w systemie Moodle. Lekcje odbywające się w tym czasie w pracowni optycznej ukazywały podejmowane działania, w tym rozwiązywanie problemów w sposób algorytmiczny. Na każdym stanowisku ćwiczeń w trakcie wykonywania okularów korekcyjnych uczeń postępował krok po kroku zgodnie z wcześniej ustalonym sposobem – algorytmem. Dzięki tak zaakcentowanym działaniom uczniowie zdali sobie sprawę w jak dużym stopniu prawdziwe jest stwierdzenie, że żyjemy w świecie algorytmów.

Wszystkie lekcje cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży.

 

Relację z opisanych działań można obejrzeć w telewizji regionalnej TVP 3 Wrocław w Magazynie Dolnośląskim z dnia 20 października 2019 r.

 

https://wroclaw.tvp.pl/44943478/20102019

About Author